شباهنگ

شعر های عاشقانه و عارفانه

شعر های عاشقانه و عارفانه

شباهنگ
نویسندگان

شراب و شاهد و شمع و شباب جاودانی کو ***

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۵۸ ب.ظ



شراب و شاهد وشمع و شباب جاودانی کو
شمیم شَعر* شبرنگ و شراب ارغوانی کو
 
زهی شبخیز و شبرو و شباهنگ در شب تار
شهید و شارع و شیخ و شهاب آسمانی کو
 
رفیق راه و راه رهروان میجویم امشب
رباب و رود* و راهب و رحیق* جاودانی کو
 
سرود از سُنقُر* و سارِ سیه چرده نخواهم من
سمین و سوسن و سنبل، سروش هاتفانی کو
 
حزین و حسرت و حرص و حسد از ما چه خواهد
حریم حرمت و حُب و حدیث مهربانی کو
 
شکرچین وشکرخا و شکر ریزان لب جانان
شب قدر و شب شعر دو شمشیر کمانی کو
 
 نسیم از ناله ی نی نغمه سر داد و چنین گفت
نبید* و نازِ ناهید* و شباهنگ یمانی* کو
 
ز جام جم و جمشید جهاندار عبرتی گیر
جلال و جاه جمشید و جمال خسروانی کو
 
دریغا، کاین دل دیوانه خون شد از غم یار
دوال* و دلق آهنگر، درفش* کاویانی کو

 میِ دیرین مَه و پروین، رُخ شیرین همه جمعند
شباهنگا، شب شادی و زلف شعشعانی کو 


* شَعر = زلف یا موی بلند...
* رباب و رود = هر دو سازی شبیه عود و یا تار
* رحیق = شراب پاک ... * سُنقُر = پرنده ای شبیه باز 
* نبید = شراب ....* ناهید = ستاره ناهید....
* شباهنگ یمانی = ستاره شباهنگ........ * دوال = کمر بند چرمی و پهن
*درفش = پرچم
موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۵

نظرات  (۳۰)

۰۶ مرداد ۹۹ ، ۰۰:۳۲ «نــٰاطـِقْ وُ خـٰامــوشْ»
یکی بهتر از دیگری *.*
پاسخ:
درود و سپاس از نگاه زیبای شما 
۲۶ آذر ۹۶ ، ۲۱:۲۵ آرش حسن پور
سلام وبلاگ عالی دارین
دنبال شدین
لطفا وب منم دنبال کنید
پاسخ:
سلام سپاس از شما ..
 لطف دارید چشم
قلب خاک خوبی دارد...!
هر دانه که در آن بکاری از هر جنس..
از همان جنس صدها دانه برمیداری...!
پاسخ:
درود بر شما ..
 سپاسگزارم از حضور و متن زیبای شما 
سلام. از این پست وبلاگم حتماً دیدن کنید:

http://wasted.blog.ir/post/96
http://shikhouse.ir/
وای وای
غوغا کردید با چنین واج ارایی زیبایی
من که به شخصه لذت بردم ازین شعر
درود بر شما واقعا
پاسخ:
 ممنون دوست عزیز. 
 نهایت لطف و محبت شماست 
دریغا، کاین دل دیوانه خون شد از غم یار
دوال* و دلق آهنگر، درفش* کاویانی کو
...
عالی بود جناب شبانگ :)
پاسخ:
سپاسگزارم ..
از حضور و محبتتون 
۰۵ آبان ۹۶ ، ۲۱:۵۳ مینا سیدیان
با درود
به نقل از سعدی
جهان ای برادر نماند به کس
دل اندر جهان افرین بند و بس
بسیار اشعار زیبایی می سرایید . خداوند نگهدار شما برای اهل هنر باشد .
بهروز و تندرست باشید
پاسخ:
 درود بانو 
سپاس از حضورتان و شعر زیبایی که با 
 آن این کلبه را مزین فرمودید 
مرسی عالی بود
پاسخ:
 سپاس از حضور و محبتتون..

۲۹ مهر ۹۶ ، ۱۷:۳۱ طراحی سایت
عالی
پاسخ:
درود دوست عزیز ..
 ممنونم از محبتتون
مرسی عالی بود
پاسخ:
سپاسگزارم..
ممنون از حضورتان 
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۱:۵۶ بانوی دریا
انگاری مدت ها نبودم...سلام به شما شاعر عزیز.شعرتون هم مفهوم زیبایی داشت.مثل همیشه زیباااااا
پاسخ:
درود بر شما بانو..
 خیلی خوش آمدید دوباره ... 
 بسیار شادمان گشتم از حضورتان..
و سپاسگزار از محبت شما
بسیار زیبا و اثرگذار سپاسگزارم
پاسخ:
درود بر شما..
 خوش آمدید دوست عزیز 
امروز اکثر شاعرها یک متن تقلیدی را با چند کلمه ی سنگین زینت می دهند و اسمش را سپید می گذارند ، آن متن تولید شده تنها وجه تشابهی که با سپید دارد این است که زیر هم نوشته شده ! هنگام خواندن هم اگر الکی کلمات را با فاصله و کشش ادا نکنی ، خودت هم نمیفهمی این شعر است !
در این شرایط غم انگیز ، وجود شما مایه ی خوشحالی است . همان بهتر که تکیه بر سبک نوشتن گذشته کنید و خود را وارد این ادبیات کشی نکنید ..
پاسخ:
درود بر شما دوست عزیز ..
 سپاسگزارم از نظر زیبایتان..
 شما بسیار محبت دارید ..من خودم را شاعر به معنی واقعی نمیدانم ..
 لیکن هر آنچه را از دلم تراوش کند به روی کاغذ میآورم..
 امیدوارم روزی مورد استفاده و استقبال هم وطنان قرار بگیرد ..
۱۸ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۵۴ فرناز فرزان
سلام استاد
عیدتون مبارک
من یه کامنت تبریک برای انتخاب وبتون به عنوان وب برتر گذاشتم ولی انگار ثبت نشده شاید هم روی ارسال کلیک نکردم. به هر حال بیان 100 وب رو به عنوان وب برتر 95 اعلام کرده که نام وبلاگ شما هم در صفحه سوم از شش صفحه قرار داره. البته این انتخاب به خاطر کمیت بوده نه کیفیت وگرنه وبتون قطعا در صفحه نخست بود. خیلی تبریک می گم. امیدوارم قلمتون مثل همیشه پرتوان باشه و تنتون سلامت ان شاء الله
پاسخ:
 سلام بانو ...
 خیلی ممنونم از لطف و محبت شما ..
۱۷ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۰۴ فرناز فرزان
عجب تصویر قشنگی
شعر هم مثل همیشه زیبا :)
پاسخ:
سلام بانو ..
سپاس از نگاه زیبایتان 
پوزش می خواهم " خیال انگیزتان "
درود بسیار برشما
دیر زمانی است که برای آئینه گی دل ؛ تنها در پی ترجمان اسرار حافظ بزرگ و یا خداوندگار عشق و شعر حضرت مولانا رفت گویی بی تردید هستند کسانی که امروز کم از هیچ یک ندارند و حافظ و مولانا و البته که فردوسی این هنگام هستند و شوربختانه در فرداهای دور شناخته می شوند اما امروز به یمن شبکه های مجازی و دنیای کامپیوتر مرزها و دفترها همه در اتاق شیشه ای جا گرفته اند وکمی دقت نظر و جستجو می خواهد برای پیدا کردن حافظ ها و مولانا های امروز . هرچند امروز مردم سرگرم روزمرگی شده اند و به قول جنابعالی : که چه زیبا فرمودید
دریغا، کاین دل دیوانه خون شد از غم یار
دوال* و دلق آهنگر، درفش* کاویانی کو

اما شاید اندک کسانی باشند که بخواهند بدانند و دل بدهند . از آشنایی با وبلاگتان بسیار خرسند و دلشاد شدم و برایتان از درگاه پر مهر خداوند بزرگ بهترین ها را خواهانم و سپاس از کلک خیال انگیزتا که سرشار از شعر تر است (به قول حضرت حافظ)



راستی تصویری هم که انتخاب کردید بسیار متناسب و هماهنگ بود
:)))
پاسخ:
سپاسگزار از نگاه زیبایتان
سلام :)
به به واقعا آدم لذت میبره از خوندن شعرهاتون استاد :)
در واقع مصرع اول رو که میخونه انقدر آرامش بخش و دل انگیزه برای خوندن بقیه اش ترغیب میشه
واج آرایی ، دایره لغات وسیع ، بازی با کلمات و مفهموم بلند شعرهای شما .. همه در ایجاد شعری فوق العاده
تاثیر گذاره .... تبریک میگم واقعا :)))
پاسخ:
درود بر شما..
 بسیار سپاسگزارم از لطف و محبت شما 
از نظر و نگاه زیبایتان بسیار متشکرم
بسیار زیبا و تاثیر گذار
پاسخ:
سپاس از حضور و محبتتون..
قلمتان پاینده ذهنتان همیشه بیدار...
پاسخ:
درود بانو نسیم ..
 سپاس فراوان از حضور و محبتتون..
سلام استاد
عجب شعری بودا 0_o خیلی عالی بود خیلی

ماشالله واقعا :)
پاسخ:
سلام بانو آرام..
 ممنون از محبت شما 
سلام استاد ^_^
خوب هستید؟!

به به :)
مثلِ همیشه عالی و دلنشین :))
پاسخ:
 سلام بانو.. 
 خیلی ممنون از لطف و حضورتان...
 در زیر سایه الطاف خداوند می گذرانم روزگار را ..
۰۶ شهریور ۹۶ ، ۰۲:۱۲ رویا رویایی
من شما رو درک مى کنم شعر دست خود آدم نیست واژه ها خودشون میان
هر کسى توانش بیشتر عالى تر و با مفهوم تر شعر مى گه شما خیلى پر توان هستید
مشکل نسل ماست که ناتوان شده باید بر گردیم ما باید برگردیم به دوران اوج شعر و غزل
اگر افرادى مثل شما نباشند چند سال بعد حافظ و مولانا را کسى نمى شناسد
این شعرتونم که واج آرایى غوغایى در دل به پا کرد بسیار زیبا
پاسخ:
درود بانو ..
 شما لطف و محبت دارید...
 البته این اشعار اصلا قابل قیاس با غزل های حضرت حافظ
 و یا مولانا نیستند .. منتها من سعی خودم و توان خودم را
 بکار میبرم که غزلی دلنشین از کار بیرون بیاد و کمی هم 
 معنی و مفهومی را برساند .. 
 امیدوارم در آینده مورد استفاده افرادی قرار بگیرد ..
موفق باشید!
پاسخ:
سپاس از شما دوست عزیز 
به به! :)
پاسخ:
 ممنون بانو ...
 لطف و محبت دارید..
۰۵ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۴۴ سیّد محمّد جعاوله
یادش بخیر دور خوانی عاشقانه های دیروز
زنده باشید جناب شباهنگ عزیز
پاسخ:
 بله یادش بخیر .. 
چون برق در یک لحظه گذشتند..
من منظورم نبود نوشتن را !!!!خیلی عالی زهم می نویسید !!!!!!

یکی کتاب کودک می نویسه !!!یکی نوجوان !!یکی بزرگسال !!!یکی شعر نو!!!یکی کلاسیک!!!یکی مذهبی و یکی عاشقانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شما عالی می نویسید !!!!

پس واسه چی گفتم"""""""""اما قدر زر زرگر شناسد؛ قدر گوهر، گوهری""""""""""


عجبا !!اگه می دونستم چنین تعبیری می کنید اصلا کامنت نمیذاشتم!!!!!!

پس سقراط و افلاطون و ارسطو هم می گفتند چون مردمان روزگار ما حرف و فلسفه ما رو متوجه نمی شند !!!پس تفکر نکنیم یا حرفی از فلسفه و منطق نزنیم!!!!

عجبا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



شما خاص می نویسید !!!در این نسل !!!یعنی کمتر کسیه که تونایایی شما رو داشته باشه در عصر شاعران امروز !!این یه حسن نه عیب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حالا شما هر برداشتی خواستید بکنید !!!!شما خوب می نویسید !!چه یه عده خوششون بیاد یا نه!!!!!

درود بر شما استاد شباهنگ !!!!

پاسخ:
 دوست عزیز من واقعا لذت میبرم از گفتار شما .. 
 منم منظورم را شاید بد رساندم .. شما همه چیز را درست 
 فرمودید .. من خواستم این را عرض کنم که من وقتی نمونه 
 اشعار را برای یک ناشر ارسال کردم ایشان گفتند که این برای 
 این نسل زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد بهتر است به زبان امروزی 
 بنویسم .. خیلی ها هم این حرف رو بمن زدند ولی منم فقط همین جواب 
را دادم که واقعا نمیتونم.. ولی سعی خودم را میکنم .. من اتفاقا از نظر 
حضرت عالی بسیار خرسند و شاد هستم ولی گاهی سعی میکنم که به زبان
 امروز شعر بگم بعد از نوشتن وقتی خودم میخوانم چون به دلم نمیشینه 
 ان را  کنار می گذارم... وگر نه نظر زیبای شما هیچگونه سوء تفاهمی برای 
من ایجاد نکرده.. باور کنید صادقانه عرض میکنم ..
چقدر ثقیل و سنگین نوشتید !!!

واج آرایی تو هر بیت !! و واج آرایی متفاوت هر بیت با بیت دیگر !!کار خیلی سختیه !!خصوصا معنی و مفهوم بیت از حد اعلی نزول نکنه و صرفا واج آرایی من در آوردی نباشه !!واقعا کار سخت و مهمی کردید !!!!!

باز هم می گم دایره لغت شما فوق العاده است!!

+ این شعر ها جایگاه خاص خودشان را دارند قبول دارند نسل جدید خیلی با این نوع شعر ها مانوس نیستند !!!

اونهم نوعا به خاطر لغات کمی گنگ !!! اما قدر زر زرگر شناسد؛ قدر گوهر، گوهری !!اونی که باید بفهمه می فهمه شعراتون پر مایه است!!!!!!

درود بر شما استاد متواضع !!!البته گاهی تواضع بیش از حد !!!!
پاسخ:
درود بر شما دوست عزیز ..
 شما بی نهایت لطف و محبت دارید ..
 بله حق با شماست نسل امروزی زیاد با این نوع غزل
 و واژه ها مانوس و آشنا نیست .. 
 ولی من نمیدانم چرا نمیتوانم به زبان امروزی غزل بنویسم
 گوئی این احساس و لغات در وجود من هستند وگرنه خودم
 دلم میخاد خیلی راحت تر شعر بنویسم باور کنید خودم هم 
 کمی از این موضوع رنج میبرم ... ولی یا باید رها کنم نوشتن را 
 و یا اینکه به همین سبک ادامه بدهم ..
 از لطف شما و سایر دوستان بسیار شرمنده هستم
 شاد و پیروز باشد ..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی