شباهنگ

شعر های عاشقانه و عارفانه

شعر های عاشقانه و عارفانه

شباهنگ
نویسندگان




کرد شیطان شکوِه روزی از خدا 

پس بگفتا ای خدا و ای الا


از چه رو هر کار  آدم میکند

لعنتی بر من در عالم میکند 


هر گُنه کز نفس او آید به بار

نام من را میکند تفسیر کار 


صد چو من را تا لب چشمه کِشد 

وانگهی در تشنگی او را کُشد 


گر بدانستم بُوَد استادِ کار

می نمودم سجده او را صد هزار


صد هزاران حیله و رنگ و ریا 

من از او آموزمی زیرِ عبا 


گر گرفتم طوق لعنت را به دوش

در عوض آدم مرا داد عقل و هوش


من شکایت آورم درگاه تو 

زانکه آدم زد مرا از راه تو 


تو مرا از بهر او راندی ز خود 

او تو را با کار خود راند ز خود


در خصوصِ سیم و زر اندیشه کرد 

صد هزاران بت پرستی پیشه کرد 


شد فرامش* عهد و پیمان الست

بین که دیگر گشته آدم بت پرست


خود فرستادی هزاران رهنما

با کتاب و  وحی قرآن از سما


او ز ادیانت برون شد در زمین 

شیخ و گَبر و پاپ اعظم نازنین


هر یکی راهت کند کج از دغا

زهد و سالوسی بپا شد از ریا 


کار آنجا میرسد کاین نابکار*

میکُشد پیر و جوان را آشکار


بهر پول و جاه و منصب یا مقام 

در کمین باشد چو روبه در کُنام*


من دگر درمانده ام در کار او 

کی دهی پایان چنین افکار او 


کن مرا آزاد از لعنت دگر 

تا شوم خدمتگزارت سر بسر 


من فقط یکدم جفا کردم به تو 

آدم از روز ازل شد خصم تو 


زین میان آمد شباهنگی بنام 

کز ریا در راه تو گردد غلام 


ده مرا تیغی تو در دستم کنون

تا نمایم امشب او را سرنگون 


=======================

* فرامش= فراموش     * نابکار = کنایه از آدم ریا کار

* کُنام = کمینگاه ، یا لانه 

نظرات  (۵)

جرم شیطان رجیم برای خودش ولی بدیهایی که انسان غیر معصوم میکند را از زبان شیطان قبح کنیم چون شیطان رجیم خوبی ندارد و سراسر تاریکی و شرارت است و نباید برای رساندن منظورمان شیطان رجیم را بهتر جلوه بدهیم
نمیدونم چرا این شعر شما منو یاد کتاب من هشتمین ان ۷نفرم انداخت...
خیلی زیبا بیان کردین...سربلند باشین.

سگ اصحاب کهف گریست و گفت: من هشتمین آن هفت نفرم ... با من این گونه نکنید ... آیا کتاب خدا را نخوانده اید؟ ... آیا نمی‌دانید پروردگار از من چگونه به نیکی یاد می‌کند؟ ... هزار سال پیش از این، خوی سگی‌ام را کشتم و پلیدی‌ام را شستم ... امروز از غار بیرون آمدم که بگویم چگونه سگی می تواند به آدمی بدل شود ... اما دیدم که چگونه آدمی بدل به دام و دد شده است ... دست‌هایی از خشم و خشونت دارید، می‌درید و می‌کشید ... دندان تیز کرده‌اید و جهان را پاره‌پاره می‌کنید ... این سگ که آن همه از او نفرت دارید، نام من است اما خوی شماست! ... سگ اصحاب کهف گفت: آمده بودم از تغییر برایتان بگویم ... از تبدیل، از ماجرای رشد و از فراتر رفتن ... اما می‌بینم که شما از تبدیل، تنها فروتر رفتن را بلدید ... سقوط و مسخ را ...
پاسخ:
درود بر شما، 
والا دلیل سرودن این شعر این بود که می بینم 
انسان در کنار این همه پیشرفت در تکنولوژی 
شاید ده برابر پیشرفت در نیرنگ و ریا و سالوسی 
نموده است ، با اینکه همه میدانیم هر لحظه ممکنست 
در چنگال مرگ گرفتار شویم ، تا لحظه آخر از حرص 
و شهوت در بدست آوردن زر و سیم،  قدرت و مسند و منصب
دست بر نمی‌داریم،  و برای بدست آوردن اینها ، از هیچ ظلم 
و ستمی کوتاهی نمی کنیم ، و حتی دائم با نیرنگ و ریا سعی 
بر شناساندن خود بعنوان انسانی خیّر و نیکوکار هستیم و 
مرتب مردم به راه خداوند و پیامبران دعوت می‌کنیم در حالیکه 
خودمان ۱۸۰ درجه خلاف آن رفتار میکنیم ،
و مثال سگ اصحاب کهف احتمالا درست است ، شیطان اگر یکبار
سرپیچی کرد به دلیل نخوت ، ولی مطمئنا فوری توبه نموده ،
برای من بسیار عجیب است که خطا از ما سر میزند بعد عذر می‌آوریم 
که اغفال شیطان شدیم ، پس این عقل را از چه رو خداوند به ما ارزانی 
داشته ، مگر در قرآن هم نفرموده چرا تعقل نمیکنید ؟ 
جهل و نادانی بزرگترین دشمن ما انسان هاست که متأسفانه دامنگیر بسیاری 
از ما شده ، و وقتی کسی در گرداب خرافات و جهل فرو رفت ، بیرون کشیدن
او بسیار سخت است تا خودش مایل به دانستن حقایق و نجات خود نباشد ،
سخن بسیار است که در این کوته نمیگنجد ،
سپاسگزارم از حضور و محبت شما ، پیروز و شادکام باشید 
سلام دوست عزیز
خیلی زیبا بود ، لذت بردم
پاسخ:
سپاس از حضور و محبت شما 
۱۲ دی ۹۹ ، ۲۲:۴۰ فاطمه حیدری (رضوان)
سلام و عرض ادب
اشعارتون فوق العاده زیباست
شما کتاب هم منتشر کردید؟
پاسخ:
درود بانوی بزرگوار ،
سپاس از تعریف و تمجید سرکار 
هرچند بنده قابل آن نیستم ،
بله کتاب اول به نام بوی زلف یار در سال ۹۶
و کتاب دوم بنام راز گیسوی پریشان در سال ۹۸
که بعلت حجیم بودن در دو جلد منتشر شده 
مجموعا سه جلد که شامل ۱۵۰۰ غزل و مثنوی هستند
کتاب دیگری در دست تحریر دارم بنام ( نوای میگساران )
که امیدوارم اگر فرصت شد در سال آینده برای چاپ 
اقدام کنم ، سپاس از توجه شما 
سلام.شیطان،بابت یک سجد نکردن،رفت به جهنم! اما بعضی انسان ها که سال های سال،که نماز رو ترک نکرده! و از خدا خودشون رو دور کردن و کلی دستورات خدا رو زیر پا گذاشته چه جایگاهی در ان دنیا خواهد داشت؟!
پاسخ:
درود دوست گرامی، 
البته جایگاه این اشخاص توسط پروردگار مشخص میشود 
منتها باید عرض کنم که بسیاری از ما انسان ها در روز 
داوری خداوند بر ما جایگاه مان خیلی بدتر از شیطان 
خواهد بود ، 
بسیاری از ما با اعمالمان شیطان را در خود میپروریم 
و حتی او را یاری میکنیم ، این یعنی که بطور مستقیم 
خود را در جدال با خداوند قرار میدهیم ، 
در حالیکه شیطان قصد جدال با خداوند را نداشت 
فقط میخواست که جایگاه او از انسان بالاتر باشد 
و الان هم جایگاه شیطان از بسیاری از انسان ها بالاتر است 
البته توضیحات کامل در این جا میسر نیست ،
پیروز و شادکام باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی