شباهنگ

شعر های عاشقانه و عارفانه

شعر های عاشقانه و عارفانه

شباهنگ
نویسندگان

بیا ساقی فراموش کن دگر افسانه ی من را ***

شنبه, ۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸ ق.ظ


بیا ساقی فراموش کن دگر افسانه ی من را 

نِیَم* من درخورِ مجلس، شکن پیمانه ی من را 


به جمع میگسارانت اگر پرسند حالم را 

بگو پیدا نکردی تو، دل دیوانه ی من را 


چو چشمم تر نمی بینی، از آن باشد که هر قدسی

به یغما میبرد هر شب، ز رخ دُردانه ی* من را 


از آن سر در گریبانم، در این دیر خراب* از غم 

که از آدم* ستاندندی، کلید خانه ی من را 


شدم رانده ز کوی او، به یک لحظه هوسرانی

که هجرش خم نمود آخر، دو پا و شانه ی من را 


نباشد در جهان پیکی، بغیر از یک دلی سوته*

که همتک* با صبا پوید، ره جانانه ی من را 


چو این زاهد نبرده پی، به اسرار گِل آدم 

تراشد بهر  مسجد ها، گلِ خمخانه ی من را 


ز ترس از غمزه ی ساقی، که مستان را به وجد آرد

به آتش درکشد از کین ، دَرِ میخانه ی من را 


به یغما میبرد اکنون، ز حیلت هرچه ما را بود 

بجز این مرغ دلتنگ و ز کس بیگانه ی من را 


دلم آزاده از دنیا، سحرگاهان به یُمن می

بَرَد تا کوی دلدارم، غمِ مستانه ی من را 


هر آن عاشق که مجنون شد، ز هجران رخ لیلی 

به آب دیده می پوید، ره افسانه ی من را 


الا آزاده ار* هستی، بخوان از دفترم خطی

که زاهد کفر میداند، خطِ رندانه ی من را 


بیا ساقی شباهنگ را به آن میخانه ای انداز

که هر مُغ* در خفا گیرد، ره بتخانه ی من را



* نِیَم = نیستم 

* دُردانه = کنایه از اشک ،

* دیر خراب = کنایه از دنیا 

* آدم = آدمی که از بهشت رانده شد 

* دل  سوته = دل سوخته 

* همتک = همگام ، هم سرعت  

* مُغ = پیشوایان زرتشتی



موافقین ۶ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۰۱

نظرات  (۸)

درود بر شما
شعر زیبایی بود👏🌺
پاسخ:
درود دوست عزیز 
سپاس از حضور و محبت شما 
۰۲ آذر ۹۹ ، ۱۷:۳۳ سارا مرتضوی
احسنت
پاسخ:
سپاسگزارم بانو از محبت شما 
۰۲ آذر ۹۹ ، ۱۷:۳۲ یاسمن گلی:)
زیبا و دلنشین بود❤️
پاسخ:
سپاسگزارم از حضور و نگاه زیبایتان 
درود بر استاد گرانقدر م
فراموشی از درد جدایی و دوری از معشوق جاودانه و بزرگی چون حضرت حق تنها در صورتی امکان خواهد پذیرفت که از دست بی بدیل خودش شراب الست بنوشی .
بی گمان برای نزدیک بودن به آستان حضرت حق سختی باید کشید و خون جگر ها باید خورد تا آنگاه که به آستانش مقام قرب یافته شد . ارزشش را دانسته و آن مقام و جایگاه گردد .
و برای نزدیک شدن به معشوق ازلی و ابدی دریا دریا اشک می خواهد و بیابان بیابان سختی کشیدن
و ...
با همه اینها هرگز زاهدان بت پرست به ژرفای این عشق پی نخواهند برد . حتی اگر بخواهند دزدانه چیزی از این عشق بیاموزند .
استاد بزرگوار ماننده همیشه سراسر ایمان بود و باور و جوشش عشق که در جان سالک وجودتان خانه کرده و با بیت بیت آن خواننده را به پرواز وا می دارید . حتی کم سوادی ماننده بنده .
سپاس از این همه ایمان و باور و سپاس به بخشندگی تان که در لابه لای غزل غزل و بیت به بیت سروده هایتان درس است و آموختن .
در پناه حضرت دوست ، دلارام و تندرست - خرسند و شاد باشید ( آمین)
پاسخ:
درود و سپاس بیکران از حضور شما ..
هر چند که آدم سعی کند چشم بر روی دنیا ببندد
لیکن بر ظلم و ستم نمیتوان چشم بست و وقتی
در حال حاضر دست از همه جا کوتاه است تنها جایی 
 که میتوان پناه برد و گلایه کرد فقط درگاه او میباشد
 هر چند تا خود او اجازه ندهد تمام سعی و تلاش ما بیهوده 
 است لیکن بنده خواستار او دست از طلب برندارد .. 
 و هر از گاهی لازم است بنا به موقعیت های اجتماعی علاوه 
بر راز و نیاز گلایه ای هم از او کرد کماکانی که این گلایه ها 
 برای خود سالک نیست بلکه برای دیدن رنج و درد همنوع از 
سینه فریاد میشود ..
 زاهد و یا عابدی که اگر عشق را می‌شناخت خودش در این فریاد
 پیشقدم میشد نه اینکه برعکس فریاد را در گلوی بندگان خدا خفه کند
بهر حال درد دل زیاد است .‌ 
جهان از عشق خالی شد چو آدم در ولع افتاد ..
در پناه ایزد مهربان باشید...  ( آمین)
۳۰ دی ۹۶ ، ۱۳:۵۷ سیّد محمّد جعاوله
به بانگ ناز خوشم
احسنت
عالی
پاسخ:
سلام دوست عزیز. 
سپاس از حضور و نگاه زیبایتان 
۳۰ دی ۹۶ ، ۰۸:۴۷ لیمو جیم
مثل همیشه زیبا و گیرا سرودید
پاسخ:
سپاس از حضورتان و محبت شما بانو 
بخوان از دفترم خطی...
دوباره شیرین سرودید استاد ارجمند
پاسخ:
سپاس از حضورتان و محبت شما 
۲۹ دی ۹۶ ، ۲۱:۲۷ رویا رویایى
بسیار لذت بردم و زیبا و دلنواز هست اشعارتون خیلى بزرگوارید
پاسخ:
سپاسگزارم از حضور و محبت شما 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی