شباهنگ

شعر های عاشقانه و عارفانه

شعر های عاشقانه و عارفانه

شباهنگ
نویسندگان

چو آتش میزنی بر جان مگر پروانه میخواهی؟

پنجشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۷:۵۰ ب.ظ





چو آتش میزنی بر جان، مگر پروانه میخواهی؟

چو در غم میکشی رندان، مگر دیوانه میخواهی؟


دو زلف عنبر خامت، که طُغرائی * زده بر دل 

از این خطی که بُگزیدی، مگر افسانه میخواهی؟


دل اندر گوشه ای خلوت، به خون دل صفا دادم 

ندانستم که چون ساقی، دلی ویرانه میخواهی 


منِ آغشته* را جانا، از این جرعه معافم کن 

چو خود رطلی گران داری، چرا پیمانه میخواهی؟*


به مستی ناله سر دادم، که ساقی با دلم گفتا 

هزاران مستِ دلداده، در این میخانه میخواهی 


گذشتم من از این دنیا، چو دیدم سر بسر سودا 

گُزین کردی اگر ما را، مگو بیعانه میخواهی 


چو سوزاندی من و دل، را ز سوزِ آتش هجران 

مگر غیر از من و این دل، دگر پروانه میخواهی؟


شکنجِ زلفِ مُشکینت، سحر چون در رکاب آید 

به کوی دلپریشان* رو  اگر دُردانه* میخواهی 



شنیدم با دلم گفتا، صبا از راهِ غمّازی *

شباهنگ را بگو امشب، چه از جانانه میخواهی ؟


چو گفتم، گفت چُون باشد،* هوای این خیال خام

که از رطل گران* ما، تو هم پیمانه میخواهی؟



*طُغرائی = نوعی خطوط منحنی درهم که بشکل زیبائی طراحی شده باشد ، مثل زلف طُغرائی 

* آغشته،= کنایه از آلوده به عشق 


* چو خود رطلی گران ..... = چون خودت هزاران عاشق پاکباز داری،  چرا دنبال دلی شکسته و فرتوت هستی 


* دلپریشان = خسته جانان   * دُردانه = کنایه از اشک یتیم یا مسکین 

* غمّازی = سخن چینی  


* چُون باشد  = چگونه باشد 

  * رطل گران = ظرف بزرگ شراب 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۱۵

نظرات  (۳)

۱۶ آبان ۹۹ ، ۱۰:۲۳ یاسمن گلی:)
خیلی زیبا نوشتین
موفق باشین :)
پاسخ:
سپاس از حضور و محبت شما
۱۵ آبان ۹۹ ، ۲۳:۵۷ فرناز فرزان
مثل همیشه عالی
پاسخ:
درود بانو فرزان،
سپاسگزارم از حضور و محبت سرکار
شما همیشه به بنده محبت دارید
خیلی زیبا بود درود بر شما

دل اندر گوشه ای خلوت، به خون دل صفا دادم
ندانستم که چون ساقی، دلی ویرانه میخواهی
منِ آغشته را جانا، از این جرعه معافم کن
چو خود رطلی گران داری، چرا پیمانه میخواهی؟

من از این قسمتش خیلی خوشم اومد، ممنون که راهنمایی لغات هم میذارید
پاسخ:
درود دوست عزیز،
سپاسگزارم از محبت شما
دلیل نوشتن راهنمایی لغات اینست که دوستان
جوان در این برهه زمانی از اصطلاحات عرفان
کمتر مطلع هستند،
و بر خود واجب میدانم که برای درک بهتر غزل
توضیحات مختصری در مورد
لغات و منظور آن بیان کنم ،
بسیار خوشحالم که مورد توجه شما
قرار گرفته است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی