شباهنگ

شعر های عاشقانه و عارفانه

شعر های عاشقانه و عارفانه

شباهنگ
نویسندگان

مکتب حق ناشناسی لاف شیدائی زنی ***

يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴ ب.ظ




مکتب حق ناشناسی لاف شیدائی زنی 

باده از آن ناچشیدی کوس رسوائی زنی


نِی خُمار از چشم او دیدی نه ابروئی ز او 

چشم دل را بسته ای و دم ز زیبائی زنی


تا چنین چون برکه ای، دوری ز هر جوش و خروش

کی توانی همچو دریا، موج دریائی زنی 


خدمت پیرانِ مغ* شو،  چون همه مغبچگان*

تا که چون من ناله ای در باده پیمائی زنی


خرقه و سفره خوانت همچو طاووس رنگ رنگ

نزد ما هر دم سخن از زهد و پارسائی زنی 


جام صبرم شد لبالب زین همه صورتگری*

تا به منبر نقش خود را در شکیبائی زنی


این همه طامات بافی، نزد خلقی بیخبر

نقش با رنگ و ریا در جام مینائی زنی 


چون سخن در پرده گوئی ای شباهنگ نزد خلق

پس چرا بی پرده از خود لاف شیدائی زنی 


گفتمش من هرچه گویم از سر جهلست و بس

خوش بُوَد روزی به حق حرفی ز دانائی زنی 



* پیران مغ = پیشوایان روحانی دین زرتشت

* مُغبچگان = طلبه های دین زرتشت

* صورتگری = رنگ برنگ شدن ، نیرنگ و ریا

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۷

نظرات  (۱)

۲۸ مهر ۹۹ ، ۰۶:۱۷ Sepideh Adliepour
گفتمش من هرچه گویم از سر جهلست و بس
خوش بود روزی به حق حرفی ز دانایی زنی...
این بیت انگار با روح من ارتباط برقرار کرد!
لحظاتی که کاملا از نادانی و کج فهمی و بدفهمی خودم آگاهی دارم
و آرزو می کنم که ای کاش تموم این راه ها به دانایی ختم بشه!
مثل همیشه فوق العاده زیبا بود، من واقعا لذت بردم🌸
پاسخ:
درود بانو ،
کسانی که روزانه و یا چند روز یکبار
به تفکر در اعمال و رفتار خود فرو میروند
و خود را محاکمه میکنند و به اشتباهات و
خود اعتراف میکنند ،
جزو آگاه ترین افراد هستند چون همین تأمل
و تعمق در چه کردم و چه گفتم ، خطا کدام بود
و صحیح کدام ، ناحق کدام و حق کدام سبب
پیدا کردن بهترین راه میشود و انسان را به آگاهی
و انسان بودن به معنی واقعی هدایت می‌کند،
بهترین ها را براتون آرزو میکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی