شباهنگ

شعر های عاشقانه و عارفانه

شعر های عاشقانه و عارفانه

شباهنگ
نویسندگان

( باده از چشم تر و خونِ جگر ما را بس

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰ ق.ظ


  




از خراباتِ مُغان وردِ سحر* ما را بس 

از غم هجرِ رُخش، دیده ی تر ما را بس 


بیش از این شکوه مکن، ای دل خونین جگرم 

کز همین کؤن و مکان، رَختِ سفر* ما را بس 


بر مزارم تو نیآور، گُل و سبزه و گلاب 

که غبار از قدمی، همچو گهر ما را بس 


مَنِشین بر سر خاکم، چو ز ما بیزاری 

ناله ی پر ز غمِ، مرغ سحر ما را بس 


باده ی ناب نخواهم، که از این رطلِ گران 

باده از چشم تر و خون جگر ما را بس 


با دلم تا نظرش گشت، موافق به دمی 

از ازل تا به ابد، نقشِ نظر ما را بس


مُشک افشان چو کند، زلف خمش مُلک جهان 

بوی آن زلف به زُنّارِ کمر *ما را بس 


تیر و شمشیر* رُخش گر که کند میلِ تنم

این سر و سینه که گردیده سپر ما را بس 


مستِ آن باده ی نوشین، به هوای تو شدم 

ورنه مَکتوبِ قضا، یا که قَدَر ما را بس 


بر شباهنگ چه نیامد، ز دَم تیغ جفا ؟

هان از این گُلخن دون* دیده ی تر ما را بس 

   

           

 

       

   



##################################


        * ورد سحر = کنایه از نماز سحر و راز و نیاز


        * رخت سفر = کفن

       * زُنّار کمر = نخ های تابیده ای که کشیشان بر کمر می بندند

        * تیر و شمشیر = کنایه از مژگان و ابرو


 

     * گلخن دون = کنایه از دنیای پست

           ===================

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۱۹

نظرات  (۹)

سلام
چند سالیست که با شما همراهم
اشعارتون روز به روز شیواتر می شوند.
و حس عجیبی رو به آدم منتقل می کنند.


ممنون از شما.
پاسخ:
درود خانم دکتر 
سپاس از حضور و محبت شما
بله من هم کاملا باهاتون موافقم
اما منظورم دقیقا با نتیجه کاره نه با روندی که طی اون شعر رو می نویسیم( اصلا من فکر میکنم اصالت شعر به همین جرقه ای بودنش باشه!)

پاسخ:
سپاس از همراهی و نظر لطف شما ،
خب نتیجه کار که فرمودید کاملا صحیح است
و فکر میکنم رابطه ی مستقیم با تمرین و مطالعه ی
بیشتر دارد ،
به قول معروف،  کار نیکو کردن از پُر کردن است
و بنظر بنده سرکار هنوز خیلی فرصت
دارید چون بسیار جوان و در اول راه هستید
مطمئنا روزی این غنچه‌های  شوق شکفته خواهند شد
و ثمره ی آن گلستانی از گل های زیبا خواهد بود
عرض ادب شاعر !

حقیقتش تخلص‌تون موجب شد ک ولحرفی کنم و مصدع اوقات !

چندی از چکامه های دلِ عاشقی شیدا رو تورق کردم و چند جرعه‌ای هم نوش !

ممنونم !

آیا مجموعه‌ی چاپی هم دارید ؟ اگر پاسختون مثبت هست (از کدوم ناشر میتونم تهیه کنم)

و سوالی خصوصی .....
شاد و سلامت باشید
پاسخ:
درود بر دوست اهل ذوق و خوش آمدید
با سپاس از بذل توجه و محبت شما
بله دو کتاب با عنوان های  ( بوی زلف یار )
و ( راز گیسوی پریشان ) که کتاب راز گیسوی پریشان
بعلت حجیم بودن در دو جلد منتشر شده،
هر دو در خانه ی کتاب به چاپ رسیده
و  انتشارات آرین دو جلد راز گیسوی پریشان
را توزیع نموده ، البته عکس و مشخصات کتاب ها
در پست های قبلی موجود میباشد
متأسفانه خیر ، بنده ارادتمند شما ،کیکاووس ضیغمی هستم
مثل همیشه عالی نوشتید
واقعا احساس میکنم هرچقدر هم تلاش کنم نمیتونم
به خوبی شما از پس شعر گفتن بربیام!
پاسخ:
درود بانو سپیده ،
بسیار سپاسگزارم از حضور و محبت شما،
خب بنظر بنده ، شعر یک هنر نیست
بلکه یک احساس است ، احساسی که در یک لحظه
در انسان متجلی یا متولد می‌شود،  بنده هرگز سعی
نکردم که بنشینم و فکر کنم و شعر بنویسم
هرگز نمیتوانم ، گاهی اوقات نیمه های شب از خواب
میپرم و ناگهان شوری یا غمی یا احساسی در من
بوجود می‌آید و شاید بیش از ده دقیقه دوام نداشته
باشد و فقط در این چند دقیقه است که غزلی را
مینویسم ، و شاید دو یا سه در صد از نوشته ها ممکنه
بازنگری شوند ، چون من زمان نوشتن فکر نمیکنم فقط
تسلسل کلمات است که بر دل و زبان من جاری می‌شود
بهمین خاطر فکر میکنم شما نیز باید در حالات استثنایی
به نوشتن بپردازید ، هر چند معتقد هستم که زیبا می‌نویسد
۱۹ آبان ۹۹ ، ۲۲:۵۴ فرناز فرزان
خیلی قشنگ بود استاد
الهی تنتون سلامت باشه و بلاها از شما و خانواده ی محترمتون دور باشه
پاسخ:
درود بانو فرزان، 
سپاسگزارم از محبت و دعای نیک شما ،
امیدوارم شما و خانواده محترم نیز با شادکامی
و سربلندی در پناه ایزد مهربان باشید،
در ضمن دیگر بچه ها بخاطر تحصیلات و شغل
از اتریش به آلمان و اسپانیا نقل مکان کردند
و بنده تنها در وین هستم ، بهر حال از دعای
خیر سرکار در حق خود و بچه سپاسگزارم
۱۹ آبان ۹۹ ، ۱۸:۵۹ سارا مرتضوی
احسنت
لطفا به وبم بیا و از نظراتت منو بهره مند کن
پاسخ:
درود بر شما بانو،
خوش آمدید ،
چشم حتما در اسرع وقت خدمت شما خواهم رسید
خیلییییی زیبا بود.
پاسخ:
سپاس از حضور محبت.
و حضور گرمتان..
۰۱ دی ۹۴ ، ۲۰:۱۸ سوخته دل
سلام .
وبتون عالی و بسیار زیباست .
با افتخار لینک شدید ...


پاسخ:
درود بر شما و ممنون ..
شما نیز لینک شدید...سپاس
به به 
پاسخ:
خیلی ممنون...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی